-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Mirage Hobby
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Schematy malowań:
- Czołg lekki M5, Kompania C, 70 Batalion Czołgów (lekkich), Oran, Maroko, Grudzień 1942
- Czołg lekki M5, Kompania A, 70 Batalion Czołgów (lekkich), Casablanca, Maroko, Styczeń 1943
- Czołg lekki M5, Kompania A, 70 Batalion Czołgów (lekkich), Tunezja, Luty 1943
Rys historyczny:
Przedstawiony na ilustracji okładkowej czołg M5, pomimo tego, że jego zdjęcia publikowane były wielokrotnie zarówno w prasie, jak i w wydawnictwach książkowych należy do jednego z mniej znanych pojazdów bojowych II wojny światowej. Jest to jeden z czołgów Kompanii A, 70 Batalionu Czołgów (Lekkich) Amerykańskich Wojsk Lądowych (US Army 70th Tank Battalion (Light)). Ten batalion pancerny został oficjalnie powołany do życia („aktywowany”) rozkazem z 15 lipca, 1940 jako batalion czołgów średnich z pododdziałów 34. Regimentu Piechoty i 67. Regimentu Czołgów (Średnich). Tym samym stał się on jedną z pierwszych, obok 1. i 2. Dywizji Pancernej, jednostką amerykańskich wojsk pancernych, a jednocześnie pierwszym samodzielnym batalionem czołgów, niebędącym organicznym elementem dywizji pancernych. Pomimo planowanego wyposażenia go w czołgi średnie, właśnie ze względu na ich brak, jeszcze na etapie organizacji pododdziałów został przeorganizowany w batalion czołgów lekkich, ponieważ w tylko takie czołgi mógł zostać wyposażony.
Już w miesiąc po japońskim ataku na Pearl Harbor część batalionu wraz z elementami 1. Dywizji Piechoty miał wziąć udział w okupacji francuskiej wyspy Martyniki w Indiach Zachodnich (w Archipelagu Wysp Nawietrznych Małych Antyli wchodzących w skład Archipelagu Wysp Karaibskich), jednak po pokazie siły u brzegów Wyspy jej gubernator przeszedł wraz z administracją ze strony rządu Vichy na stronę Wolnych Francuzów.
Pododdziały (kompanie) 70. Batalionu Czołgów (Lekkich) pełniły rolę pododdziałów garnizonowych na Islandii oraz w Irlandii Północnej i Szkocji.
W dniu 8 listopada 1942 roku, 70. Batalion Czołgów (Lekkich) lądował w Afryce Północnej, w ramach Operacji „Torch” („Pochodnia”) nie jak całość, ale poszczególnymi kompaniami. Kompania „A” lądowała przydzielona do 39. Regimentu Piechoty, 9. Dywizji Piechoty, w rejonie Algieru. Po początkowym okresie pełnienia funkcji osłony lotniska w Glida i wspierania 509. Regimentu Piechoty Spadochronowej, Kompania „A” 70. Batalionu zostaje przydzielona do francuskich jednostek piechoty. W czasie walk w Afryce Północnej, w okresie od 11 do 13 maja 1943 roku bierze do niewoli od 17. Do 20.000 jeńców! 25 jej żołnierzy zostało odznaczonych francuskim Croix de Guerre (Krzyżem Wojennym) a kompania została wybrana do pełnienia funkcji warty honorowej podczas międzynarodowej defilady zwycięstwa w Tunisie, 20 maja. To właśnie z tego okresu datują się najbardziej znane zdjęcia jej czołgów M5.
Dane taktyczno-techniczne:
Załoga: 4 ludzi
Uzbrojenie: Armata przeciwpancerna M6 i karabin maszynowy M1919A5 kalibru 7,62 mm sprzężone w jarzmie M44, przeciwlotniczy km M1919A4, km M1919A4 w jarzmie kulowym na stanowisku pomocnika mechanika-kierowcy, pistolet maszynowy M1928A1
Pancerz: jednorodny, walcowany, utwardzany powierzchniowo, spawany od 10 do 44 mm
Napęd: 16-cylindrowy zespół napędowy „Twin Cadillac Series 42” złożony z dwu ośmiocylindrowych widlastych silników samochodowych, czterosuwowych, gaźnikowych, o mocy całkowitej 2x110 KM
Prędkość maksymalna: 58,0 km/h
Pokonywane wzniesienia: 60o
Pokonywane rowy: 1,8 m
Głębokość brodzenia: 1,1 m
Zasięg w warunkach drogowych: 223 km